Q-tips: Feilsøking – De vanligste problemene du kan oppleve med et NeuroTrac-apparat

Vi i Quintet er alltid klare til å hjelpe brukere av NeuroTrac-apparatene. Oppstår et problem, så vet vi at vi kan hjelpe over 90% av brukerne våre via telefon, facetime eller mail. Ofte tar det kun noen få minutter å stille en «diagnose» på hvilke tekniske problemer en bruker opplever, og deretter kan vi hjelpe brukeren raskt og effektivt i gang igjen. Noen ganger kommer vi selvfølgelig til kort, og må be brukeren sende inn apparatet sitt for en gjennomgang hos oss.
Vi har utformet en oversikt over de vanligste problemene en bruker kan oppleve:
BATTERI
Benytter du et 9 V PaleBlue batteri, som bl.a. leveres med PelviTone, Continence og MultiTENS, så har vi samlet de viktigste punktene om dette batteriet her.
Ellers:
Sørg for at batterikontaktplatene er rene – spesielt hvis apparatet ikke har vært brukt på en stund.
Oppbevar aldri apparatet i lange perioder med batteriet i.
LEDNING/KABEL
Ledningene skal håndteres forsiktig og aldri strekkes. ikke dra i ledningene, men hold i støpselet for å fjerne ledningen.
Ledningene skal ikke vikles rundt apparatet
ELEKTRODER/ på hud og innvendige vaginale/anale
Hudelektroder (selvklebende):
Trekk hudelektrodene forsiktig av plastunderlaget når de skal benyttes, ikke trekk i ledningene
Ta vare på plastunderlaget, elektrodene skal plasseres tilbake på dette mellom bruk.
PROBLEMLØSNING
PROBLEM: Intensiteten (mA) bryter ved 5-8 mA og 0 mA blinker på skjermen. Dette er en sikkerhetsfunksjon på apparatet. Det betyr at apparatet fungerer, men apparatet har oppdaget at det ikke er kontakt mellom vevet/huden og elektrodene. Du må gjenopprette kontakten før apparatet lar deg øke intensiteten (mA) igjen. Det kan være flere årsaker til dårlig kontakt:
Hvis du bruker en innvendig vaginal eller anal probe:
Proben passer kanskje ikke helt eller har ikke god kontakt med vev og slimhinner i skjede/endetarm. Det er mulig at du trenger en litt større probe
Proben passer, men kan miste kontakten med den ene siden av bekkenbunnsmuskulaturen, for eksempel når du skifter posisjon.
Manglende gel/fuktighet: Godt med vannbasert gel kan forbedre kontakten mellom probe og vev/hud.
Hvordan forbedre forbindelsen med en vaginal/anal probe:
Sett deg litt mer oppreist, få god støtte av en pute eller to. Forsøk å trekke sammen bekkenbunnsmuskulaturen mens apparatet starter stimuleringen – aktiv sammentrekning bidrar til at bekkenbunnsmuskulaturen trekker seg sammen og mot midtlinjen og nærmere elektrodeplatene
Hvis du bruker hudelektroder:
Huden må være så ren som mulig, en fet hud vil hindre god stimulering. Vask med såpe og vann, tørk godt og prøv igjen.
Området der hudelektrodene plasseres må være så hårfri som mulig.
Hudelektrodene har mistet sin klebeevne: Forsøk å ta en dråpe vann på hudelektrodene (på undersiden, der gel’en er).
Bytt til et nytt sett hudelektroder. Hudelektrodene har en begrenset varighet, men skal tåle å bli tatt av og på huden ca. 20 ganger (avhengig av hudkvalitet).
FORTSATT IKKE FUNNET EN LØSNING?
Da tester vi apparatet på denne måten:
Fest ledningene til apparatet. I enden av ledningen henger en rød og en sort-merket elektrodepinne. Bruk to fingre og kryss disse, holde de sammen med fingrene. Dette skaper en krets.
(Alternativt hvis du bruker en anal/vaginal probe: Fest den vaginale/anale proben til apparatet via ledningen og plasser probens elektrodeflater (kun disse) i et glass vann med litt salt i – dette skaper også en krets).
Skru opp strømstyrken på apparatet (mA) – husk å skru opp strømstyrken på den siden av apparatet hvor ledningen er festet. Hvis du klarer å øke strømstyrken til over 10 mA så er det ikke noe feil på apparatet ditt. Problemet er mangel på kontakt med hud/vev eller en probe som er ødelagt eller er brukt så lenge at det har dannet seg belegg på elektrodeflatene (eller hvis du bruker hudelektroder: gel’en under hudelektrodene har mistet som klebeevne fordi den er brukt for lenge).
Hvis du fremdeles ikke klarer å skru opp strømstyrken etter denne testen, skift ut ledningen og prøv igjen. Dersom dette er forsøkt uten hell, kontakt oss – så tar vi en kikk på apparatet ditt.