Husk bekkenbunnstrening

HUSK bekkenbunnstrening!

 

I samarbeid med uroterapeut Linn Elin Rødal lanserer vi klistermerker som det helt enkelt står «husk» på. Linn Elin fikk ideen etter å ha snakket med en pasient som ønsket seg noen små påminnelser i hverdagen om å gjøre knipeøvelser. Selv om vi her fokuserer på bekkenbunnstrening så kan klistermerkene like gjerne brukes av de som trenger en påminnelse om å puste med magen i en hektisk hverdag! Ta kontakt med oss på post@quintet.no for å få tilsendt sertifikater og klistermerker som du kan dele ut til dine pasienter.

 

Bekkenbunnstrening, ofte kjent som knipeøvelser, er en enkel og effektiv måte å styrke bekkenbunnsmuskulaturen på. Dette kan bidra til å redusere urininkontinens, symptomer på overaktiv blære og forbedre den generelle livskvaliteten, inkludert seksualfunksjonen. For å sikre at man utfører knipeøvelsene korrekt, kan det være nyttig å få et «knipesertifikat» fra kvalifisert helsepersonell. Dette sertifikatet bekrefter at man har fått grundig opplæring og veiledning i hvordan du utfører knipeøvelsene riktig.

 

Fordelene med bekkenbunnstrening

  1. Reduksjon av urininkontinens: Studier viser at bekkenbunnstrening er effektivt for å redusere urinlekkasje.
  2. Bedre blærekontroll: Overaktive blæresymptomer kan dempes ved regelmessig trening.
  3. Forbedret seksualfunksjon: Sterkere bekkenbunnsmuskler kan bidra til økt nytelse og bedre seksualhelse.
  4. Økt livskvalitet: En sterkere bekkenbunn kan forbedre din generelle helse og velvære.

 

Hvorfor få et knipesertifikat?

  1. Korrekt teknikk: Kvalifisert helsepersonell kan sørge for at du utfører øvelsene riktig, noe som er avgjørende for å oppnå gode resultater.
  2. Individuell tilpasning: Treningen kan tilpasses dine spesifikke behov og utfordringer.
  3. Kvalitetssikring: Klistermerkene fungerer som en påminnelse og kvalitetssikring på at du har fått riktig veiledning.

 

Slik bruker du klistermerkene

Klistermerkene som følger med knipesertifikatet kan plasseres på steder du ofte ser, som bak på mobilen, på kjøkkenet eller på speilet. Dette hjelper deg å huske å gjøre knipeøvelsene regelmessig, selv i en travel hverdag.

 

Slik kommer du i gang

  1. Kontakt kvalifisert helsepersonell: Bruk behandleroversikten vår for å finne kvalifisert helsepersonell i ditt område som kan vurdere din knipefunksjon og gi veiledning.
  2. Begynn å trene: Start med enkle øvelser som du kan gjøre hvor som helst og når som helst.
  3. Bruk klistermerkene: Fest dem på strategiske steder som en påminnelse om å gjøre øvelsene regelmessig.

 

Husk: Det er aldri for sent å begynne med bekkenbunnstrening, uansett alder eller fysisk form. Med riktig veiledning og egeninnsats kan du oppnå betydelige forbedringer i både helse og livskvalitet.

 

Aktuelle referanser:

Sapouna V, Thanopoulou S, Papriakas D, Papakosta S, Sakopoulou M, Zachariou D, Zikopoulos A, Kaltsas A, Vrachnis N, Vrachnis D, Sofikitis N, Zachariou A. Pelvic Floor Muscle Training and Its Benefits for Multiple Sclerosis Patients Suffering From Urinary Incontinence and Sexual Dysfunction. Cureus. 2023 Oct 15;15(10):e47086. doi: 10.7759/cureus.47086.

 

Bø, K., Berghmans, B., Mørkved, S & Van Kampen, M. (2023) Evidence-Based Physical Therapy for the Pelvic Floor – E-Book. Elsevier Health Sciences, 2023.https://books.google.no/books?hl=no&lr=&id=vGvmEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA202&dq=the+benefits+of+pelvic+floor+training&ots=jfVpUsfWNm&sig=_k6HrR8DxET_bsQpie-OWvJIx2s&redir_esc=y#v=onepage&q=the%20benefits%20of%20pelvic%20floor%20training&f=false

 

Curillo-Aguirre, César Adrián, and Enrique Gea-Izquierdo. 2023. «Effectiveness of Pelvic Floor Muscle Training on Quality of Life in Women with Urinary Incontinence: A Systematic Review and Meta-Analysis» Medicina 59, no. 6: 1004. https://doi.org/10.3390/medicina59061004

 

Jorge, C. H., Bø, K., Catai, C. C., Brito, L. G. O., Driusso, P & Tennfjord, M. K. (2024). Pelvic floor muscle training as treatment for female sexual dysfunction: a systematic review and meta-analysis. American Journal of Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2024.01.001

 

Publisert

Nyheter

Referat fra APFM

Her har vi notert underveis i foredragene fra årets Arctic Pelvic Floor Meeting i Tromsø. Det var kjekt å se engasjementet for bekkenbunnsdysfunksjon på tvers av faggrupper, og ikke minst interessant å…

Endometriose

Bekkenbunnsplager & inkontinens

Underlivssmerter

Smertelindring & muskeltrening

Svangerskap og fødsel

Underlivssmerter

Hjelpemidler for Seksuallivet

Smerter ved samleie

Pelvic Pain Awareness Month

Pelvic Pain Awareness Month (Bekkensmerteoppmerksomhetsmåned): økt kunnskap og støtte for de som lever med bekkenbunnssmerter Pelvic Pain Awareness Month markeres i mai hvert år for å øke bevisstheten om bekkenbunnssmerter, en tilstand…
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter