Smertelindring for gravide

Under graviditeten utsettes kroppen for en rekke endringer. Kroppens tyngdepunkt forflyttes og det blir en økning av en rekke hormoner som påvirker ligamentene i kroppen. Disse naturlige forandringene fører ofte til instabilitet og trøtthetsverk i ryggen både lumbalt og thorakalt. Mange blir korte i setemuskulaturen og kan oppleve smerter i muskelfestene øverst på lårbenet, lysken og over symfysen. Har du problemer med dette er kanskje TENS et godt hjelpmiddel?

Det er trygt å bruke TENS i svangerskapet. Labour TENS er spesielt utviklet med tanke på barnefødsler. Det har blitt faglig undersøkt, prøvd og testet siden 60-årene og kan behandle ryggsmerter under svangerskapet. Unngå TENS i før uke 36 hvis legen ikke anbefaler det, elektrodene må ikke plasseres på gravid mage og ikke bruk apparatet om du har en pacemaker.

Hvorfor bruke TENS?

  • Uskadelig for barnet
  • Smertekontroll uten medikamenter
  • Kan gi øyeblikkelig og langvarig smertelindring
  • Få bivirkninger

Lumbale ryggsmerter og trøtthetsverk: Et elektrode par longitudinelt på hver side av columna. Høyfrekvente program oppleves oftest mest behagelig.

Thoracale ryggsmerter: Elektrodeplassering for økt sirkulasjon og bevegelighet mellom skulderbladene. Et elektrode par longitudinelt på hver side av ryggraden. Her anbefales både høy- og lavfrekvente TENS program.

Lave ryggsmerter med utstråling, ved ømhet i seteregion eller symfysesmerter: To elektroder plasseres paravertebralt i ryggen. De to andre elektrodene plasserer i L1 segmentet i lysken over hofteleddet eller over muskelfestene på lårbenet (trocanter), over setemuskulaturen (m. piriformis) eller langs muskel buken på låret. Her kan både høy- og lavfrekvente program anvendes.

NB! Sett aldri elektrodene på magen under svangerskapet og unngå å koble et elektrode par sammen over symfysen/magen. Apparatet bør brukes ved forsiktighet de første tre månedene av svangerskap.

Behandling: 30-60 minutter opptil flere ganger daglig. Ved bruk av lavfrekvent strøm kan det oppstå lett treningsverk i muskulaturen.

Publisert

Nyheter

Bekkenbunnsplager & inkontinens

Husk bekkenbunnstrening

HUSK bekkenbunnstrening!   I samarbeid med uroterapeut Linn Elin Rødal lanserer vi klistermerker som det helt enkelt står «husk» på. Linn Elin fikk ideen etter å ha snakket med en pasient som…

Nyheter

Referat fra APFM

Her har vi notert underveis i foredragene fra årets Arctic Pelvic Floor Meeting i Tromsø. Det var kjekt å se engasjementet for bekkenbunnsdysfunksjon på tvers av faggrupper, og ikke minst interessant å…
Vi bruker informasjonskapsler for å kunne gi deg den beste brukeropplevelsen. Ved å bla videre på siden aksepterer du at slik informasjon benyttes.
Aksepter