Du har 0 varer i handlekurven

Stressinkontinens

Tren selv!

Stressinkontinens er den vanligste formen for urininkontinens og kjennetegnes av ufrivillige lekkasjer av urin gjerne ved fysisk aktivitet, ved mosjon, ved tunge løft, når man hoster, ler eller nyser. Det skyldes som oftest at muskler, sener, nerver og bindevev i bekkenbunnen som omgir endetarm, skjede, urinrør, urinblære og livmor er svekket. Årsaken til svakere muskulatur i bekkenet kan være økende alder, hormonelle forandringer, graviditet, fødsel, stor overvekt og kronisk hoste. Det er internasjonal enighet om å anbefale trening og konservativ behandling før en eventuell operasjon. Studier viser at stressinkontinens rammer ca. 25 % av norske kvinner, tilsvarende en fjerdedel av kvinnelig befolkning. Menn opplever oftest stressinkontinens etter prostataoperasjoner.

Hva behandles/trenes?

Ved stressinkontinens er det bekkenbunnen som skal trenes og styrkes. Det optimale er en sterk, men fleksibel bekkenbunn. Det er viktig å lære å lokalisere og isolere bekkenbunnen fra annen hjelpemuskulatur som sete, lår og mage. Det er også viktig å lære seg å trene opp bekkenbunnen uten at man holder pusten og trykker ned. Elektrostimulering og/eller biofeedback trening er en god hjelp til å finne og til å trene riktig muskulatur.

Les mer ved å bla i de ulike publikasjonene vi har samlet i venstremenyen eller les mer om de enkelte produktene nedenfor. Flere av produktene kan rekvireres av legespesialist.

Produkter: